SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU KOREKCYJNO – EDUKACYJNEGO
DLA OSÓB STOSUJĄCYCH PRZEMOC DOMOWĄ
w okresie od 01.01.2017 r. do 31.12.2017 r.
W okresie od 01.01.2017 r. do 31.12.2017 r. tut. Centrum otrzymało z Zespołu Interdyscyplinarnego w Żarkach 6 informacji o występowaniu przemocy w rodzinie z prośbą o zgłoszenie osób stosujących przemoc do udziału w programie korekcyjno – edukacyjnym, z Zespołu Interdyscyplinarnego w Niegowie 1 informację oraz 2 informacje z od kuratora i 1 z Komisariatu Policji w Koziegłowach.
Pracownik socjalny po otrzymaniu informacji umawiał osobę stosującą przemoc domową na spotkanie organizowane w ramach programu korekcyjno – edukacyjnego dla osób stosujących przemoc w rodzinie.
Od dnia 25.01.2017 r. w Punkcie Interwencji Kryzysowej realizowany jest program korekcyjno – edukacyjny dla osób stosujących przemoc domową.
W realizację programu zaangażowane są 2 osoby: specjalista ds. psychologii kryzysu i interwencji kryzysowej oraz pracownik socjalny.
Do kontynuacji programu korekcyjno- edukacyjnego dla osób stosujących przemoc w rodzinie skierowano 8 osób, które uczęszczały na program w 2016 r.
W 2017 r. 16 osób uczęszczało na program korekcyjno – edukacyjny dla osób stosujących przemoc w rodzinie, 3 osoby przerwały udział. Natomiast 14 osób będzie kontynuowało udział w programie w 2018 r.
Program realizowany jest w formie sesji indywidualnych oraz spotkań grupowych.
Z każdym uczestnikiem programu podpisywany jest kontrakt socjalny określający zasady uczestnictwa w programie.
Na bieżąco prowadzony jest rejestr osób uczęszczających na program.
W okresie od 27.01.2016 r. do 31.12.2017 r. odbyło się 16 spotkań grupowych, na których poruszano następujące kwestie:
Wypracowanie norm pracy grupowej.
Psychoedukacja w obszarze zwiększenia społecznej świadomości problemu przemocy.
Prezentacja celów programu, tematyki spotkań, reguł uczestnictwa w programie.
Wydobywanie oczekiwań i potrzeb uczestników.
Psychoedukacja w obszarze zwiększenia świadomości problemu przemocy domowej (definicja, formy), konsekwencje prawne za stosowanie aktów przemocy.
Trening umiejętności prospołecznych (TUPs) dotyczy:
- zarządzania czasem „filozofii życia”
- identyfikacji mocnych i słabych stron
Trening umiejętności prospołecznych:
- zarządzanie emocjami
- regulacja, kontrola i praca nad emocjami w celu zmieniania własnych uczuć oraz poprawienia relacji międzyludzkich.
Korygowanie stereotypów kulturowych, obyczajowych dotyczących płci, rasy, orientacji seksualnej, które usprawiedliwiają dyskryminację jednostek i grup społecznych.
Zachowania ryzykowne osób dorosłych
- diagnoza własnej postawy – stosunek do trudnych niebezpiecznych zadań (test zachowań
- ryzykownych opracowany przez Ryszarda Studenskiego)
- czynniki determinujące występowanie zachowań ryzykownych
- skutki zachowań ryzykownych osób dorosłych
- czynniki chroniące przed zachowaniami ryzykownymi
„Radzenie sobie ze złością”
- rozpoznawanie symptomów nadchodzącej złości
- rozpoznawanie własnych przekonań na temat złości
- kształtowanie zestawu narzędzi w sytuacjach kryzysowych.
Mapy przywiązania i tożsamość relacyjna: tworzenie własnej mapy emocjonalnej.
Cel: zwiększenie świadomości w obszarze:
- relacje w moim życiu,
- znaczenie relacji lub ich braku,
- zwiększenie świadomości czy relacje zaspokajają potrzeby emocjonalne,
- co zmienić w relacjach.
Psychoedukacja na temat metody samoinstruowania.
Trening zastępowania agresji:
- element behawioralny: zastępowanie agresji (uczenie tego, co należy robić w trudnych
sytuacjach)
- element emocjonalny: kontrola złości (uczenie czego nie należy robić w trudnych sytuacjach)
- element poznawczy: wnioskowanie moralne (uczenie nadawania pozytywnego znaczenia emocjom)
Z ankiet przeprowadzonych na zakończenie programu wśród uczestników projektu wynika, że uczestnicy znają sposoby kontrolowania złości, techniki powstrzymywania przemocy.