SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU KOREKCYJNO – EDUKACYJNEGO
DLA OSÓB STOSUJĄCYCH PRZEMOC DOMOWĄ
w okresie od 01.01.2016 r. do 31.12.2016 r.
W okresie od 01.01.2016 r. do 31.12.2016 r. tut. Centrum otrzymało z Zespołu Interdyscyplinarnego w Myszkowie 1 informację o występowaniu przemocy w rodzinie z prośbą o zgłoszenie osób stosujących przemoc do udziału w programie korekcyjno – edukacyjnym oraz 1 informację z Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie w Żarkach.
Pracownik socjalny po otrzymaniu informacji umawiał osobę stosującą przemoc domową na spotkanie organizowane w ramach programu korekcyjno – edukacyjnego dla osób stosujących przemoc w rodzinie.
Od dnia 27.01.2016 r. w Punkcie Interwencji Kryzysowej realizowany jest program korekcyjno – edukacyjny dla osób stosujących przemoc domową.
W realizację programu zaangażowane są 2 osoby: specjalista ds. psychologii kryzysu i interwencji kryzysowej oraz pracownik socjalny.
Do kontynuacji programu korekcyjno- edukacyjnego dla osób stosujących przemoc w rodzinie skierowano 8 osób, które uczęszczały na program w 2015 r.
Łącznie w 2016 r. na program uczęszczało 15 osób, w tym w trakcie trwania programu 4 osoby przerwały udział, 3 osoby ukończyły program, natomiast 8 wyraziło chęć kontynuacji programu w 2017 r.
Program realizowany jest w formie sesji indywidualnych oraz spotkań grupowych.
Z każdym uczestnikiem programu podpisywany jest kontrakt socjalny określający zasady uczestnictwa w programie.
Na bieżąco prowadzony jest rejestr osób uczęszczających na program.
W okresie od 27.01.2016 r. do 31.12.2016 r. odbyło się 14 spotkań grupowych, na których poruszano następujące kwestie:
Identyfikacja wyrazistych emocjonalnie zdarzeń.
Praca terapeutyczna w obszarze wsparcia jednego z uczestników programu, który aktualnie jest w sytuacji kryzysowej (zagrożenie eksmisją).
Trening umiejętności prospołecznych (TUPs)
(część podstawowa w obszarze obecnego stanu emocjonalnego funkcjonowania społecznego)
- słuchanie,
- rozpoczynanie rozmowy
- prowadzenie rozmowy
- dziękowanie.
Trening umiejętności prospołecznych (TUPs) dotyczy planowania przyszłości:
- decydowanie o podjęciu działania
- wyznaczanie celu
- zbieranie informacji
- podejmowanie decyzji.
Na co mamy wpływ aby godnie doświadczyć Świąt Wielkanocnych.
Co myślimy o przemocy.
Jak zaspokajać potrzeby w sposób niekrzywdzący innych osób.
„Praktyka uważności Mindfulness i współczucia Compassion jako wsparcie
zdrowia psychicznego”.
Relacje i powstawanie patologii.
Część praktyczna: Mapy przywiązania i tożsamość relacyjna: tworzenie własnej mapy
emocjonalnej.
Cel: zwiększenie świadomości w obszarze:
- relacje w moim życiu,
- znaczenie relacji lub ich braku,
- zwiększenie świadomości czy relacje zaspokajają potrzeby emocjonalne,
- co zmienić w relacjach.
Psychoedukacja na temat metody samoinstruowania.
Trening samoinstruowania – ćwiczenia.
Z ankiet przeprowadzonych na zakończenie programu wśród uczestników projektu wynika, że uczestnicy znają sposoby kontrolowania złości, techniki powstrzymywania przemocy.
Zaplanowano działania monitoringowe wobec osób, które ukończyły program.