SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU KOREKCYJNO – EDUKACYJNEGO
DLA OSÓB STOSUJĄCYCH PRZEMOC DOMOWĄ
w okresie od 21.01.2015 r. do 09.12.2015 r.
W okresie od 01.01.2015 r. do 31.12.2015 r. tut. Centrum otrzymało z Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie w Żarkach 5 informacji o występowaniu przemocy w rodzinie z prośbą o zgłoszenie osób stosujących przemoc do udziału w programie korekcyjno – edukacyjnym dla osób stosujących przemoc w rodzinie oraz objęcie pomocą osób doznających przemocy. Zespół Interdyscyplinarny Myszków zgłosił również 5 osób do udziału w programie. Ponadto do udziału w programie osoby zostały również zgłaszane przez członków swoich rodzin.
Pracownik socjalny po otrzymaniu informacji umawiał osobę doznającą przemocy na spotkanie z psychologiem w Poradni Rodzinnej działającej przy PCPR, natomiast osoba stosująca przemoc domową była zapraszana na spotkanie organizowane w ramach programu korekcyjno – edukacyjnego dla osób stosujących przemoc w rodzinie.
Od dnia 21.01.2015 r. w Punkcie Interwencji Kryzysowej realizowany jest program korekcyjno – edukacyjny dla osób stosujących przemoc domową.
W realizację programu zaangażowane są 2 osoby: specjalista ds. psychologii kryzysu i interwencji kryzysowej oraz pracownik socjalny.
Do kontynuacji programu korekcyjno- edukacyjnego dla osób stosujących przemoc w rodzinie skierowano 14 osób, które uczęszczały na program w 2014 r.
W ciągu całego 2015 roku na program uczęszczały łącznie 22 osoby. W trakcie trwania programu 15 osób przerwało udział, 7 zobowiązało się do kontynuowania działań w ramach programu w 2016 r.
Program realizowany jest w formie sesji indywidualnych oraz spotkań grupowych.
Z każdym uczestnikiem programu podpisywany jest kontrakt socjalny określający zasady uczestnictwa w programie.
Na bieżąco prowadzony jest rejestr osób uczęszczających na program.
W okresie od 21.01.2015 r. do 09.12.2015 r. odbyło się 12 spotkań grupowych, na których poruszano następujące kwestie:
Identyfikacja emocjonalnie wyrazistych zdarzeń z ostatniego okresu życia.
Przemoc wobec dzieci. Psychoedukacja na temat uwarunkowań przemocy, rodzaje, konsekwencje krótko i długoterminowe.
Aspekty prawne przemocy wobec dzieci.
Praca terapeutyczna w obszarze odpowiedzialnego rodzicielstwa.
Doskonalenie umiejętności kontrolowania stresu.
Cele, definicje, objawy stresu.
Nieskuteczne sposoby obniżania napięcia.
Techniki skutecznej relaksacji.
Depresja – uwarunkowania, czynniki ryzyka, objawy.
Wypracowanie czynników chroniących.
Siła charakteru – jak zająć się sobą, żeby nie mieć kłopotów.
Psychoedukacja w obszarze skutecznego działania (10 zasad logistyki).
Proaktywność – jak się rozwijać (psychoedukacja, ćwiczenie indywidualne).
Część warsztatowa z obszaru wzmacniania zdrowia psychicznego – zajęcia prowadzone
w oparciu o trening uważności (Mindfulness)
Na ostatnim spotkaniu grupowym uczestnicy programu wypełnili ankiety dotyczące udziału w programie. Z analizy ankiet wynika, że uczestnicy programu rozumieją co to jest przemoc domowa, potrafią kontrolować swoją złość, poznali skutki stosowania przemocy oraz techniki powstrzymywania przemocy.
7 uczestników zobowiązało się do kontynuowania działań w ramach programu w 2016 r.