Sprawozdanie ze szkolenia dla rodzin zastępczych: Czym jest i czym nie jest FAS? Wspieranie rozwoju dzieci z FAS realizowanego w ramach
Projektu ,,Razem lepiej”
realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 - 2020 w ramach Osi Priorytetowej IX Włączenie społeczne, Działanie 9.2 Dostępne i efektywne usługi społeczne i zdrowotne Poddziałanie 9.2.5. Rozwój usług społecznych.
W ramach projektu ,,Razem lepiej’’ w dniu 28.11.2022 r. zrealizowane zostało szkolenie dla rodzin zastępczych: Czym jest i czym nie jest FAS? Wspieranie rozwoju dzieci z FAS. W szkoleniu wzięło udział 16 rodzin zastępczych - uczestników projektu. Szkolenie odbyło się w sali szkoleniowej Pałac Fabrykanta w Myszkowie ul. Kościuszki 6B w Myszkowie w godzinach od 9.00 do 15.00. Czas trwania szkolenia obejmował 8 godzin lekcyjnych.
Program szkolenia obejmował zakres informacji dotyczących rozszerzenia wiedzy na temat prawidłowej diagnostyki i jej zastosowania w życiu codziennym, szczególnych potrzeb opiekuńczych i edukacyjnych dzieci chorych na FASD, praktycznej i szeroko pojętej wiedzy o FASD.
Uzyskane zostały zamierzone efekty przeprowadzonego szkolenia, rodziny zastępcze miały dostęp do profesjonalnej i rzetelnej edukacji i informacji, która umożliwiła im zrozumienie problemów u dziecka w zakresie codziennego funkcjonowania, przyswajania treści edukacyjnych. Wiedza zdobyta w czasie szkolenia pozwoli opiekunom efektywnie i bardziej świadomie pracować na co dzień z dzieckiem z zespołem FAS/FASD
W szkoleniu wzięło udział łącznie 16 rodzin zastępczych w tym: 2 rodziny zastępcze niezawodowe, 7 rodzin zastępczych spokrewnionych, 1 rodzinny dom dziecka oraz 6 rodzin zastępczych zawodowych.
W ankiecie Uczestnicy ocenili zawartość merytoryczną szkoleia, program szkolenia oraz organizację szkolenia. Zawartość merytoryczną szkolenia rodziny zastępcze oceniły bardzo wysoko. Uczestnicy szkolenia mieli do dyspozycji 4 stopniową skala ocen. Ponad 90% uczestników szkolenia oceniło szkolenie jako bardzo dobrze przeprowadzone, nieliczni ocenili szkolenie dobrze.
Program szkolenia odpowiadał wszystkim Uczestnikom taką odpowiedź zaznaczyło 100% badanych. Również zdaniem wszystkich biorących udział w szkoleniu tematyka szkolenia była logicznie ułożona. Badani bardzo wysoko ocenili stopień realizacji szkolenia. Wszystkich ankietowanych bardzo zainteresowała tematyka szkolenia. Uczestnikom szkolenia bardzo podobała się jego forma: wykład przeplatany projekcjami filmów oraz multimedialnymi prezentacjami tematyki z zakresu FAS. Rodziny zastępcze wskazały, że szkolenie można rozszerzyć głównie o ilości praktycznych wskazówek dotyczących sposobów radzenia sobie z dzieckiem z FAS.